۝انشا ⌘ زبان فارسی۝

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
از جمله راهکارهای عملی تقویت انشا که می شود در کلاس درس آن را مبنای آموزش قرار داد به موارد ذیل اشاره می شود :


1- افزایش حوزه واژگان دانش آموزان با استفاده از طراحی بازی های کلاسی


2- تقویت مهارت جمله سازی، از طریق نوعی بازی و مسابقه کلاسی


3-تقویت بند نویسی از طریق :


4- نوشتن انشا در کلاس درس


5- نوشتن انشا گروهی


6-آموزش نقد صحیح انشا


7-ارزیابی به گونه توصیفی بخصوص درابتدای سال تحصیلی


8- استفاده از موضوع های واگرا


9- تکمیل داستان های نیمه تمام


10- تلفیق درس انشا با سایر دروس


11-حس گیری (ایجاد حس نوشتن کمک به تصویر سازی ذهنی دانش آموزبا کمک پخش صدا ی :موزیک ،حیوانات، باد ،باران و... )


12-معلم نیز به همراه دانش آموزان انشا بنویسد ، ولی در آخر کار انشا خود را بخواند تا اعتماد به نفس دانش آموزان کاهش پیدا نکند.


13-انشا شفاهی می تواند نقش زیادی در تقویت مهارت انشا نویسی داشته باشد.


14-داستان سازی بدون آمادگی قبلی به طوری که هر دانش آموز بتواند به نوبت چند جمله ی داستان را ادامه بدهد.


15-تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی ،معرفی کتاب های مناسب با گروه سنی دانش آموزان


16-استفاده از عروسک های دستی واجرای نمایش های عروسکی در کلاس


17- آموزش استوره ها، سمبل ها ، نمادها


18-استفاده از روش بحث وگفت و گو در سایر دروس (هدیه ها ،بخوانیم ،تاریخ و...)می تواند سبب تقویت مهارت انشا نویسی شود.


19-برای تشویق دانش آموزان از کتاب های مناسب برای جایزه دادن استفاده کنیم.


20- تصاویر مناسبی انتخاب کرده ودر مورد آن در کلاس درس بحث و گفت وگو کنیم.


تولید صدای باران ،باد ،موج و رگباربا استفاده از تکان دادن کاغذ (حس گیری)
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پیشنهادات


    1- باید کوشید تا کلاس انشاء که مادر تمام دروس است دارای برنامه و طرحی مناسب در ابعاد گوناگون آموزشی باشد.


    2- مشکلات و تنگناها و علل افت و نارسایی کلاس انشا به درستی بررسی و تحلیل گردد و راه حل های مناسب و علمی برای رهایی از این شرایط نامناسب مطرح شود .


    3- شیوه های مناسب نگارش و انشا به دانش آموزان شناخته و آموزش داده شود.


    4- مجموعه ی تجربه های موفق، روش های مطلوب و شیوه هایی که معلمان موفق در این زمینه داشته اند جمع آوری، بازیابی و بررسی شود .


    5- فرهنگ مطالعه رواج یابد و در ساعت انشا از مطالعه ، کتابخوانی و فرهنگ انتقادی استفاده شود.


    6- تشویق اولیا و مربیان در ارتباط با نوشته های دانش آموزان


    7- برگزاری المپیاد های انشا نویسی


    8- بحث و تبادل نظر، پرسش و پاسخ در درس انشا


    9-تغییر نوع نگرش معلمان ، خانواده ها و مسئولان آموزشی در مورد درس انشاء و ارتقاء جایگاه علمی آن هم در نظر و هم در عمل


    10-تشویق خانواده ها به رفت و آمد بیشتر با اقوام و دوستان تا کودکان مهارت های واقعی و عملی را در جمع یاد بگیرند.


    11- آموزش به خانواده ها برای کاهش میزان تماشای تلویزیون و کامپیوتر و دیگر وسایل الکترونیکی که جایگزین گفتمان های خانوادگی شده اند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    منظور از مهارت انشاء نویسی چیست و چه اهمیتی دارد؟



    تقریبا همه پدر و مادرها، گوششان به این نداها آشناست که « بچه ها موضوع انشای این هفته اینه: هر چه درباره فصل پاییز می دانید، بنویسید»، « تابستان خود را چگونه گذراندید؟ » ، و « محله خود را توصیف کنید». نکته جالب اینکه انگار در همه مدارس شهر و روستا، همین موضوعات هرساله تکرار می شد. و باز در خاطره هاست که در یک کلاس ۳۰ نفره باید بچه ها یکی یکی می‏ آمدند پای تخته و انشایشان را می خواندند و بقیه هم ناچارا گوش می دادند. گاها یک موضوع تا سه چهار هفته ادامه داشت.اما آنچه مهم است این نکته است که موضوع انشاءاز زمانهای قدیم هم مورد توجه بوده است. در جوامع قدیم،انسانهایی که به خوبی می توانسته اند موضوعی را شرح دهند و به دیگران منتقل کنند، مورد توجه پادشاهان و مردم عادی قرار می گرفته اند.
    در واقع انشاء همان مهارت دانش آموز در امر نوشتن است که با بکار گیری واژه ها و کلمات از ذهن خود ، جملات وعبارات زیبایی با توجه به قواعد نگارش می نویسد و با نوشته ی خود اندیشه ای را ارائه می دهد. آفریدن، ایجاد کردن، آغاز کردن، از خود چیزی گفتن، شعرگفتن، سخن پردازی و سخن آفرینی، مجموعه فرایندهایی است که در انشاء نویسی حاصل می شود.
    استفاده از پنج حس برای نوشتن انشا لازم است و باید این پنج حس در کودک تقویت شود. کار انشا این است که به کودک بگوید؛ « خوب ببین ، خوب بشنو ، خوب لمس کن ، خوب بچش وخوب استشمام کن ». ساده از کنار موضوعات رد نشو.
    درس انشاء از آن جهت اهمیت دارد که می تواند مهارت های چهارگانه گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن را درهم ادغام می کند. به نوعی انشاء مادر همه دروس و مهارت های تحصیلی است. اگر مهارت انشاء در کودک تقویت شود او بهتر می تواند املا بنویسد و همچنین وقتی توانست خوب املا بنویسد، در سایر دروس نیز رشد نشان می دهد. کودکی که در انشاء نویسی به برتری دست یافته است، به موضوعاتی که در کلاس درس مطرح می شود با دقت گوش می دهد، مطالب بعدی و قبلی را با هم ترکیب می کند، بهتر می تواند خلاصه کند و یادداشت بردارد.
    حال بهتر می توان فهمید که چرا بچه ها از درس خواندن لـ*ـذت نمی برند و مطالب را فقط می خواهند حفظ می کنند تا از شر آن خلاص شوند.این عارضه ناشی از این است که والدین بر نمره و درج عبارت خیلی خوب در کارنامه تمرکز کرده اند و نمی دانند که این خیلی خوب چندان هم خیلی خوب نیست و فقط یک عبارت درج شده در کارنامه است و بس. اگر می خواهید فرزندتان، به معنای واقعی کلمه « رشد» کند، برای انشاء نویسی اهمیت زیادی قائل شوید. انشاء دروازه لـ*ـذت بردن کودک از هرآن چیزی است که در محیط اطرافش وجود دارد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    یک تذکر مهم در نوشتن انشا

    دانش‌آموزان باید بدانند همان‌طوری که در صحبت کردن نباید از موضوع خارج شد بی‌مورد سخن گفت و یا زیاد حرف زد،در نوشتن هم باید از حاشیه‌رویهای بی‌موقع و آوردن جمله‌های پرلفظ و بی‌معنی خودداری کرد.امروزه نوشته‌ای پسندیده است که دارای جمله‌های کوتاه و رعایت مساوات در کلام باشد.



    *در نوشتن انشاء باید از بازی داستان‌سازی نیز استفاده کرد داستانهای نیمه تمام که دانش‌آموز باید ادامه داستان را خود از فکر و ذهن خود بسازد و یا این روش را به صورت بازی دربیاوریم یکی از دانش‌آموزان داستانی را شروع می‌کند و پس از گفتن یکی دو جمله نوبت به دانش‌آموز دیگر می‌رسد که دنباله‌ی داستان را بگوید همین‌طور تا آخر،تا داستان تمام شود در این بازی علاوه بر تقویت سرعت انتقال و تخیل اطفال،قدرت حفظ،رشته منطقی کلام نیز در آنها پرورش می‌یابد.
    *در درس انشاء به رغبت و علاقه دانش‌آموزان و مفید بودن آنچه آموخته میشود باید توجه بیشتری داشت داشتن روزنامه دیواری،تهیه لوحه‌های مختلف کمک مؤثری به انشاء دانش‌آموزان می‌کند،چون موضوعات توصیفی با محسوسات و مشاهدات و تجربه‌های کودکان بستگی پیدا می‌کند با علاقه و رغبت بیشتری می‌نویسند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    محل مناسب نوشتن انشا(کلاس یا منزل)


    معلمینی که تنها به تعیین موضوع انشاء بسنده می‌کنند و از دانش‌آموزان می‌خواهند که در منزل انشاء بنویسند و در جلسه بعد در کلاس بخوانند و مجدداً موضوعی دیگر برای جلسه آینده معین می‌کنند باعث می شوند که تعدادی از دانش‌آموزان از اولیای خود کمک بگیرند و تعدادی اصلاً ننویسند و یا تنها به نوشتن چند جمله تکراری و بی‌سر و ته اکتفا کنند.


    بهترین راه‌حل برای نوشتن انشاء ابتدا هر درسی که داده میشود معلم باید هم خانواده و مخالف و هم معنی کلماتی که در آن درس وجود دارد برای دانش‌آموزان یاد بدهد بعد از چند درس دانش‌آموز دیگر مثل قبل از معلم تقلید نمی‌کند بلکه جلوتر از معلم این کلمات را پیدا کرده و سعی در یادگیری این کلمات میشود و این کار به صورت بازی درمی‌آید.بعد از چند جلسه بعضی از کلمات هر درس را مشخص کرده و به صورت جمله در کلاس می‌نویسند و برای بقیه دانش‌آموزان آنها را می‌خوانند و یا احیاناً در پای تخته می‌نویسند تا با کلمات و جملات بیشتری آشنا بشوند در جلسات بعدی موضوعی به دانش‌آموز گفته میشود که در کلاس در مورد آن موضوع فقط به صورت جمله‌های کوتاه بنویسند و بعد از چهار ماه به دانش‌آموز کلمه انشاء را بیان می‌کنیم و در مورد انشاء بیشتر صحبت می‌کنیم و نکاتی که در مورد موضوعی خاص مربوط میشود مشخص می‌کنیم و به نوشته‌های جمله‌سازی خود نظمی منطقی داده و به صورت یک نوشته کامل درمی‌آوریم و مطالب دانش‌آموزان باید در قالب جملات کوتاه و کامل در مورد آن موضوع بیان شود.
    *در کلاسهای چهارم و پنجم شاگردان را به استفاده از تشبیهات زیبا تشویق می‌کنیم.در کلاس اول و دوم انشاء شامل جمله‌نویسی درباره کلمه یا تصویر میباشد و گاه کامل کردن جمله و انشاء از کلاس سوم شروع میشود.دانش‌آموزانی که نمی‌توانند انشاء را بنویسند و نمی‌دانند چگونه شروع کنند معلم می‌تواند به آنها کمک کند تا در کار نوشتن راه بیفتند که برای موضوع تعدادی سؤال به آنها بدهد تا پاسخ به آن سؤالات مطلب نوشته‌ی ایشان باشد در نوشته باید قواعد درست‌نویسی رعایت گردد.هر مطلب انشاء را در بند یا پاراگرافی جداگانه بنویسند خوب است اگر نوشته یا ابیات مناسب و یا ضرب‌المثل همراه باشد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    موضوع انشا


    وظیفه معلم در درجه اول انتخاب موضوعی مناسب کلاس برای انشاء است در کلاسهای پایینتر بسیار ساده و آسان است ولی رفته رفته موضوعها پیچیده‌تر میشود.


    ساده‌ترین موضوع،انشایی است که زیاد احتیاج به تفکر و تعقل نباشد مثل یک توصیف کلاس،در این حالت شاگرد آنچه را که به چشم خود می‌بیند به صورت جملات کوتاه به روی کاغذ می‌آورد.اگر این موضوع برای بعضی از دانش‌آموزان مشکل بود و ندانستند که از کجا و به چه ترتیب شروع کنند معلم می‌تواند با توصیف شفاهی آنها را راهنمایی کنند تا بتوانند بنویسند .


    موضوع دوم:


    تبدیل شعر به نثر است که به زبانی ساده و به زبان امروزی نوشته شود که در کلاس سوم به دانش‌آموزان داده میشود.
    موضوع سوم:موضوعات اجتماعی مثل وظیفه پلیس و خیابان که علاوه بر چشم بینا،به قوه فکر و استدلال نیاز هست در پایه چهارم به دانش‌آموزان گفته میشود.



    کم‌کم باید از محسوسات کاست و به محتویات افزود و از موضوعهای اجتماعی به سوی موضوعهای اخلاقی رفت و به تدریج آنها را به اندیشیدن و مدد گرفتن از تجمل واداشت البته مسایل اخلاقی و آنگونه که خود احساس کرده‌اند می‌نویسند که در اوایل کلاس پنجم به دانش‌آموزان گفته میشود.


    در اواخر کلاس پنجم موضوعات ادبی فلسفی و موضوعهای جامعه مانند قصه‌نویسی و رمان‌نویسی به دانش‌آموز گفته میشود اما نگارش این موضوعهای جامع،کار هر شاگردی نیست،علاوه بر آموختن فنون نگارش و تعقل و استدلال و توصیف،استعدادی خاص می‌خواهد.


    در پایه سوم خلاصه‌نویسی که میتوان یک درس یا متنی را به صورت خلاصه بنویسند گاهی میتوان یک تصویر یا سلسله تصاویر موضوع انشاء قرار داد و از شاگردان خواست که در مورد این تصاویر مطلب بنویسند.


    نکات بهداشتی را از کودکان بخواهیم مثل(چرا مسواک می‌زنید؟)


    در پایه سوم به دانش‌آموز یادآور می‌شویم که بهتر است نوشته خود را با یک جمله بهتر تمام کنیم و اگر دانش‌آموزان مطالب جالبی بیان کرده اما جمله‌های او ناصحیح است می‌توانیم تذکر لازم را در پایین صفحه بنویسیم و به فکر و اندیشه او نمره بدهیم.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    یک نکته مهم


    در تمامی پایه‌ها برای این که دانش‌آموزان با نوشتن بیشتر آشنا بشوند باید به کتاب بنویسیم بیشتر اهمیت بدهیم چون تمامی نکاتی که در بنویسیم وجود دارد علائم و نشانه‌هایی هستند که در نوشتن انشاء به ما کمک می‌کنند و به تک تک تمرینات اهمیت داده و به دانش‌آموزان یاد دهیم.مثل موضوعهایی در مورد رعایت علائم دستوری در نوشتن.


    در جمله و انشا علامت‌گذاری باید مراعات شود.



    نقطه(.)در پایان جمله‌های کامل به کار می‌رود.



    دو نقطه(:) علامت نقل قول است و گفته دیگران را در گیومه می‌گذاریم.


    (؟)علامت سؤال در پرانتز نویسنده راجع‌به آن صحبت شک و تردید دارد.


    (!)در آخر جملات عاطفی مثل به‌به! آفرین!


    هر جا وَ بگذاریم نیازی به ویرگول نداریم.


    ؟در آخر جمله‌های کامل به صورت پرسشی نوشته شود.


    و علامتهای دیگری که در پایه‌های مختلف به دانش‌آموز گفته میشود تا نوشته‌ی آنها کامل‌تر شود.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    نکات مهم در نوشتن انشا


    *در مورد کلمه‌ی ایجاز(مختصرگویی) را بیشتر توضیح دهیم باید مختصر نوشتن را در نوشته مراعات کنیم و کلمه‌ها و جمله‌های زائد را حذف کنیم و به درازا کشیدن کلام یا به کار بردن کلمات زائد خودداری کنیم و علامت‌گذاری را در نوشته مراعات کنیم.


    وجود مقدمه در نتیجه‌گیری در تمامی انشاءها الزامی نیست.


    کلمات را در نوشتن خود به صورت کتابی به کار ببریم و از نوشتن به صورت محاوره‌ای و شکسته خودداری بکنیم.
    انواع انشا



    1)توصیفی یا وصفی:


    ساده‌ترین نوع انشاء است دانش‌آموز چیزهایی را که در اطراف خود می‌بیند یا می‌شنود یا احساس می‌کند وصف و تعریف می‌نماید.


    2)گزارش‌نویسی:
    برخی گزارش‌نویسی را نوعی انشای نقلی به حساب می‌آورند.



    وقتی دانش‌آموزان به گردش علمی می‌روند معلم می‌تواند از آنها بخواهد که گزارش از آن روز تهیه کند.غالباً برای تهیه گزارش نیاز به تحقیق،سؤال و جستجو میباشد.


    3)انشای نقلی:برای بیان سرگذشت خود یا دیگران به کار میرود یا معلم میتواند برای آموزش انشای نقلی تمرینات زیر را انجام دهد داستان‌گویی،نوشتن خلاصه متن خوانده شده نوشتن خلاصه کارهایی که در زمان معینی انجام شد مثلاً روز جمعه چه کار کرده.



    4)برگرداندن شعر به زبان ساده و نثر امروز:



    معلم می‌تواند شعرهای مناسبی را از کتاب فارسی یا خارج از کتاب به دانش‌آموزان داده و بخواهد که اشعار را به نثر ساده امروز بنویسند شاگردان باید توجه کنند در این نوع نوشته از حاشیه رفتن خودداری کنند و تنها مفهوم را به زبان ساده و گویا و کوتاه بنویسند.


    5)انشای تخیلی:محصول ذهن و ساخته و پرداخته افکار دانش‌آموز است و غالباً اساس خارجی ندارد این نوع انشاء فرصتی است برای شناخت افکار دانش‌آموز و گرایشات درونی او که در چه دنیایی و آرزوهای درست و غلط او چگونه است.معلم می‌تواند شروع داستانی را بگوید و دانش‌آموزان آن را تمام کنند یا از شاگردان بخواهیم قلم،کاغذ،دفتر یا تخته سیاه و سرگذشت اشیاء را بیان کند.


    6)خلاصه‌نویسی:موجب پرورش قدرت نویسندگی و گسترش از کودکان میشود و آنها را آماده می‌کند که در موقع لزوم بخوانند اصل مقصود یک درسی یا یک مقاله را استخراج نمایند.


    7)نامه‌نگاری:نامه بیان کتبی موضوعی است برای مخاطبی که حضور ندارد نامه‌ای را که ما می‌نویسیم معرف شخصیت فرهنگ،ادب و ذوق و سلیقه ماست و باید همان اثر را در مخاطب بگذارد که شخصیت خود ما می‌گذارد.
    8)انواع نامه:



    نامه‌های خصوصی-نامه‌های رسمی و اداری


    داشتن حاشیه سفید نامه‌ها الزامی است حاشیه سمت راست بیشتر از سمت چپ است.


    در نامه‌های اداری گذاشتن تاریخ در بالا گوشه سمت چپ لازم است.


    نامه‌های خصوصی باید ساده و بیان‌کننده روح صمیمیت و یکرنگی باشد.اما در نامه‌های اداری جنبه رسمی بودم مراعات میشود و نامه‌های اداری نباید خودمانی نوشته شود.


    برای نوشتن نامه نباید از مداد استفاده کنند.


    نامه‌های اداری یا رسمی را میتوان تایپ کرد اما اگر نامه دوستانه را تایپ کنیم نشانه بی‌صمیمیتی ما نسبت به گیرنده نامه خواهد بود.


    قواعد علامت‌گذاری:


    علامت‌گذاری در نامه مانند هر نوشته دیگری رعایت می شود.


    کلماتی را در نوشته خود به کار بریم که معنی آنها را می‌دانیم و اگر معنی کلمه‌ای را نمی‌دانیم بهتر است به فرهنگ لغات مراجعه کنیم و غلط املایی در نوشته نداشته باشیم.اگر برای کسی نامه می‌نویسیم لازم است نشانی ما را داشته باشد.نشانی در زیر متن نامه بنویسیم.در نامه اداری نام و نام خانوادگی و امضا الزامی است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مشخصات موضوعات انشاء در دوره ابتدایی


    1)داشتن علاقه


    2)داشتن اطلاعات


    3)محدود و معین بودن موضوع انشاء


    4)موضوعات باید مربوط به محیط زندگی و مسائل روز باشد.


    5)وصف یک تصویر


    6)چند کلمه که معانی آنها به هم نزدیک است.


    تهیه و تنظیم طرح انشا


    قدمهایی که در مراحل اولیه برای تنظیم طرح و نوشتن انشاء برداشته می شود:


    1)انتخاب موضوع


    2)یادداشت نکته‌های مختلف درباره آن


    3)دسته‌بندی نکات


    4)منظم کردن مطالب به ترتیب منطقی


    5)صحبت کردن


    6)نوشتن انشا


    مشکلات نوشتن انشاء در دوره ابتدایی


    1)عدم داشتن مطلب


    2)عدم توسعه کتابخانه دبستان و کلاس

    3)عدم شرکت دادن بچه‌ها در مجالس عمومی،سخنرانی،نماز جمعه،گردشها و بادیدهای علمی سطح آگاهی آنها را کاهش می‌دهد.
    4)عدم فراهم نکردن زمینه‌های مساعد و واقعی برای اجبار یافتن به نوشتن مانند شرکت در تهیه روزنامه‌دیواری،نوشتن نامه و دادن پیام کتبی به خانواده
    5)عدم گنجینه لغات کودکان
    6)عدم آموختن کلمات هم خانواده،متشابه و متضاد و افزایش لغات آنها
    7)عدم آشنایی به سبک و الگوی خاص که بهترین نمونه‌ همان متون دروس کتابهای فارسی است.
    8)عدم تطابق موضوع انشاء با سن و فهم و علاقه کودکان
    9)عدم توانایی در ترکیب کلمات و بیان احساس فکر
    10)عدم آشنایی دانش‌آموز با چگونگی شروع انشاء
    *معیارهای تصحیح انشاء در دوره ابتدایی
    1)آیا دانش‌آموز اندیشه و مطلب خاصی برای نوشتن داشته است؟
    2)آیا بیان مطلب با جملات روشن و درست انجام گرفته و انشاء از غلط‌های املایی و دستوری خالی است؟
    3)آیا برای بیان مطلب با جملات روشن و درست انجام گرفته و انشاء از غلط‌های املایی و دستوری خالی است؟
    4)هر مطلبی با توجه به اهمیت آن در جای خود قرار گرفته و از تکرار مطالب خودداری شده است؟
    5)آیا علائم نقطه‌گذاری رعایت شده؟
    6)آیا زیبایی و لطافت در انشاء وجود دارد؟
    به هر حال هر معلمی با توجه به روشی که خود در نظر دارد انشاء را تصحیح می‌کند ولی یک راه خوب و مناسب که تلفیقی از روشهای مختلف است.
    آموزگار قبلاً خود انشاها را بخواند یادآوریها و نکات لازم را در حاشیه هر انشاء تذکر دهد.نکات خوب و مثبت را در انشاها علامتگذاری کند و استخراج نماید و همچنین نقاط ضعف انشاها را معین کند.در ساعت انشاء قبل از این که انشاها خوانده شود راجع به نکات مثبت و منفی انشاها توضیح دهد(بدون این که نام کسی را ذکر کند)و دانش‌آموزی جنبه‌های مثبت را بر روی تخته‌ی کلاس یادداشت کند و دانشآموزانی که نمره آنها از حد معینی کمتر شده موظف شوند که یک بار دیگر آن انشاء را بنویسند و عبارتهای مورد تأیید معلم را که در روی تخته کلاس نوشته شده در انشاهای خود بیاورند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    انواع انشا

    ساده ترین نوع انشاانشای توصیفی است .دراین نوع انشادانش آموزچیزهایی راکه دراطراف خودمی بیندیامی شنودویابه طریقی ازحواس مختلف خوددرک می کندوصف وتعریف می نماید.


    2-گزارش نویسی


    3-انشای نقلی: این نوع انشادربیان سرگذشت انسان یاحیوان یاچیزی دیگریاست .


    4-برگرداندن شعربه زبان ساده ونثرامروزی


    5- انشای تخیلی: این انشامحصول ذهن وساخته وپرداخته ای افکاردانش آموزان است درحقیقت وصف وبیان صورت ذهنی است که اوبرای خودگمان کرده وغالباً اساس خارجی ندارد


    6-خلاصه نویسی


    7-نامه نویسی


    8-خاطره نویسی


    9-انشای تحقیقی یااستدلالی


    موضوع این نوع انشابحث وتحقیق درباره ی مسائل عقلی است ازقبیل مسائل تاریخی علمی اجتماعی وادبی و..


    10-روزنامه دیواری


    یک نوع انشای گروهی«روزنامه دیواری است که برای بروزاستعدادهای گوناگون دانش آموزان درنویسندگی فرصت مناسبی است .


    چه عواملی نبوغ فکری دانش آموزان رادرگفتارونوشتارتقویت می کند؟


    1-خانواده


    خانواده اولین ومهمترین بسترتقویت نبوغ فکری دانش آموزان است طرزصحبت نوع تغذیه سلامت جسمانی وروانی وآرامش خاطرخودداری ازسختیهای فشاردرخانه تشویق وتنبیه نامناسب ،همه دررفتاردانش اموزان اثرمی گذارد.


    2-مدرسه:


    دانش آموزان درمدرسه احساس آزادی بیشتری برای بیان افکاروعقایدمی کنندبه وظایف خودآشنامی شوندودراین کانون باصفاتجربه به کسب می کنند،بادوستان خودارتباط برقرارمی کنندوبرخورداحترام آمیز،مدیرومعلم و..درنوع رفتارآنهاتأثیرمی گذارد.


    3-معلم


    معلم بایدباایجادشرایط مناسب ومحیط مساعدبرای توسعه قوه ی کلام وپرورش مهارت نوشتاری شمابکوشد.دردرجه ی اول خودناطقی تواناباشد،درست وشیرین سخن بگویدوبنگاردوآنچه راکه می گویدعمل کند.


    4-اجتماع


    جامعه ی اسلامی وظیفه داردکه ازطریق تماس دانش آموزان باکتابهای گوناگون علمی وادبی شعله های علم رادروجودشان فروزان کندتابافرهنگ ارزشمنداسلامی آشناشوندونقش پیامبران بزرگ رادرزنده کردن تمدن اسلامی بفهمند.


    5- کتاب


    6- جمع آوری اطلاعات


    دانش آموزان می توانندازطریق گوناگون کسب اطلاعات کنندومهارت گفتارونوشتارشان راتقویت کنند.این اطلاعات عبارتنداز: الف)آشنایی باقران وحفظ آیات وسوره های قرآن واحادیث پیامبران وامامان


    ب)آشنایی بارسانه های گروهی مثل رادیو، تلویزیون، مطبوعات .


    7-خوددانش آموز


    8-نقش تصاویردرنبوغ گفتارونوشتار

    درآموزش نوین انشادیدن وبرداشت تصاویرنقش ارزشمندی درخلاقیت ذهن دانش آموزان درمهارت کلامی ونوشتاری دارد


    دانش بامشاهده ی دقیق تصاویرمی تواننداحساسات درونی خودرادرقالب کلمات زیباودلنشین بیان کنند.این تصاویریاقابل لمس ودیدن هستندمثل باغ، کوه، جنگل، ...یاتصاویری که درکتاب گنجانده شده است وآنهاتجسمی ازاین تصاویردرذهن خوددارند.


    درپایان بایدبگویم که انشادرسی است که بانبوغ وخلاقیت سروکارداردوبه تمام دروس دانش آموزان مربوط می شودونبایدازکنارآن به آسانی عبورکرد.انشاخلاقیت مهارتی است ونقس معلم درشکوفایی خلاقیت دانش آموزان بسیارارزشمنداست ان شاءالله که ساعت درس انشاراجدی بگیریم وباایجادنشاط وبازی باکلمات وداستان گویی ومأنوس کردن دانش آموزان باکتاب وکتابخوانی کلاسی پربارداشته باشیم .


    امیدواریم روزی فرارسدکه درهرکلاسی ودرهرمدرسه ای ودرهرخانه ای شاهدیک کتابخانه ی زیباودانش آموزان ادیب باشیم

    نویسنده :مریم رشیدی
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    62
    بازدیدها
    4,040
    بالا