آموزش زبان ژاپنی همراه مکالمه

*Romi*

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/27
ارسالی ها
1,789
امتیاز واکنش
5,278
امتیاز
661
بوشیدو (به ژاپنی: 武士道 Bushido) یا راه و رسم سامورایی به معیارهای اخلاقی و ارزش‌های طبقهٔ سامورایی بعد از دورهٔ ادو اشاره دارد. در این دوره مربیان و متفکران مسیحی مانند نیتوبه اینازو تأثیر بسیاری بر ادبیات و تفکر بر جای گذاشتند و باعث ایجاد شکاف در بوشیدو و وارد شدن افکار غیرژاپنی در این آیین شدند.

آداب ویژهٔ این جنگاوران، بوشیدو یا آیین جوانمردی یا شیوهٔ دلاوری نام داشت. بوشیدو تلفیقی از اصول و مبانی سه دین شینتویسم، بودیسم و کنفوسیانیسم است. به طورکلی می‌شود گفت که این آیین، وفاداری را از شینتوییزم (که در آن وفاداری به امپراتور به عنوان شخصیتی الوهی ضروری است)، مطیع بودن را از کنفوسیانیزم (که در آن اطاعت فرودست از فرادست ضروری است) و خویشتن‌داری را از بودیسم (که در آن تسلط بر خویش ضروری است)، وام گرفته است. اصول بوشیدو در طی تاریخ به صورت مکتوب نبوده و سـ*ـینه به سـ*ـینه و نسل به نسل منتقل شده است. برخی از محققان آیین بوشیدو را در ۸ صفت خلاصه کرده‌اند.

وفاداری: دلاور نسبت به فرادست خود، به ویژه امپراتور وفادار است.
حق‌شناسی: دلاور نسبت به وطن خود و امپراتور حق‌شناس است.
رشادت: دلاور در راه وطن و خدمت به امپراتور از جان خود نیز دریغ نمی‌کند.
عدالت: دلاور در انجام وظیفه عادلانه رفتار می‌کند.
صداقت: دلاور از بیم اذیت و آزار دروغ نمی‌گوید.
ادب: دلاور در هر حالی حتی نسبت به دشمن خود مؤدب است.
متانت: دلاور حتی در حالت هیجان روحی، متانت خود را از دست نمی‌دهد و عواطف خود را ظاهر نمی‌سازد.
شرافت: دلاور یا باید شرافتمندانه بجنگد و پیروز شود یا جوانمردانه خود را بکشد.

یکی از مهمترین اصول بوشیدو رعایت ویژگی هشتم است. به این ترتیب که یک جنگاور و دلاور همیشه باید بکوشد که شرافتمندانه زندگی کند و در مبارزات برای پیروزی مردانه بجنگد و در شکست نیز آماده خودکشی باشد. به همین دلیل یک سامورایی واقعی همیشه دو قطعه شمشیر به همراه خود دارد: یکی بلند برای جنگیدن و کشتن، و دیگری کوتاه (خنجر) برای خودکشی به هنگام شکست و ننگ. خودکشی مردانه به هنگام شکست و ذلت اصطلاحاً هاراکیری یا خودکشی با رضایت خاطر نامیده می‌شود. در هاراکیری شخص آداب نیایش به جا آورده و به حالت تمرکز نشسته و با خونسردی شکم خود را با خنجر از بالا به پایین می‌درد. هاراکیری آن چنان در فرهنگ و سنت ژاپنی اثر گذار بوده، که در طی تاریخ بارها افراد عام و خاص اقدام به این عمل نموده‌اند، حتی این نوع اقدام در تاریخ معاصر ژاپن نیز مشاهده می‌شود.
 
  • پیشنهادات
  • *Romi*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/27
    ارسالی ها
    1,789
    امتیاز واکنش
    5,278
    امتیاز
    661
    (بخش اول ) ?何です
    ***
    اول از همه بگذارید به معرفیですبپردازیم که به شکل دِس شنیده می‌شود اما اگه حروف رو بخوایم بخونیم دِسو خوانده می‌شود.
    این ですیه فعله. یه فعل که در کن به معنی بودنه اما توی جمله های مختلف معنای مختلفی داره:
    。私しは さらです-
    Watashi WA sakura desu.​
    من ساکورا هستم.
    ---
    。ここは教室です-
    Koko WA kyoshitsu desu.​
    اینجا کلاس درس است.
    ---
    خوب حالا بریم سراغ か. این حرف رو تازه یاد گرفتیم پس تلفظش رو نمیگم، か یه حرف اضافس که اگه آخر جمله رو سوالی میکنه،ببینید:
    _です?
    Desuka?​
    هست؟(آیا هست؟)
    ---
    ? あなたはさらです
    Anata WA Sakura desuka?​
    شما ساکورا هستید؟
    ---
     

    *Romi*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/27
    ارسالی ها
    1,789
    امتیاز واکنش
    5,278
    امتیاز
    661
    (بخش دوم) ?です
    از かو です کع بگذریم می‌رسیم به 何! اول از همه باید بگم که این حرف یه کانجیه که به هیراگانا نوشته میشه:なん با تلفظ:nan.
    حالا خود این کلمه به تنهایی معنی "چی‌؟" میده و توی جمله های سوالی مختلف به کار بـرده میشه. به مثال ها توجه کنین:
    ? に​
    Nanni
    چی؟
    ? です
    Nan desu ka
    چیه؟
    ? 番何です
    Nan ban nan desu ka
    چه عددی؟ (برای پرسیدن شماره تلفن)
    ? にしてるん​
    Nanni shiteru
    چیکار میکنی؟
    ? れ​
    Nanni kore
    این چیه؟
    احتمالا متوجه شدین که آخر بعضی از جمله ها か استفاده نشده و این برای اینه اون جمله خودمونی تر و راحت تر گفته بشه مثلا میشه گفت:
    ? れ?---> れはです
     

    *Romi*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/27
    ارسالی ها
    1,789
    امتیاز واکنش
    5,278
    امتیاز
    661
    علامت_ها در زبان ژاپنی!

    بانوان:
    Onna んな
    Jyoshi じょし
    آقایان:
    Otoko おと
    Danshi だんし
    بکشید:
    Hiku ひ
    فشار دهید:
    Osu
    باز کنید:
    Kaiten かいてん
    ببندید:
    Heiten へてん
    پارک نکنید:
    Chūsha kinshi ちゅしゃ きんし
    بهترین قبل از ملاقات(دختر-پسر):
    Shòmi kigem しょげん
    محل سیگار کشیدن:
    Kitsu en seki んせ
    محل سیگار ممنوع:
    Kin en seki んせ
    سیگار ممنوع:
    Kin en
     

    *Romi*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/27
    ارسالی ها
    1,789
    امتیاز واکنش
    5,278
    امتیاز
    661
    やさ

    سبزیجات:
    Yasai やさ
    نعنا:
    Minto ミント
    ریحان:
    Basiru バシル
    گشنیز:
    Koendoro コエンドロ
    جعفری:
    Paseri パセリ
    بادمجان:
    Nasu なす​
    خیار:
    Cyūri キュウリ
    گوجه فرنگی:
    Tomato トマト
    هویج:
    Ninjin ニンジン
    سیب زمینی:
    Jyagaimo ジャガイモ
    شلغم:
    Kabu ぶ​
    پیاز:
    Tamanegi たまねぎ​
    سیر:
    Ninniku にんに
    کلم:
    Kabetsu べつ​
    کاهو:
    Retasu レタス
    گیاه خوار:
    Saishokushugisha さしょしゅぎしゃ​
    احتمالا قبلا گفتم که در زبان ژاپنی خط کاتاکانا بیشتر برای کلمه هایی استفاده میشه که از کلمات خارجی گرفته شده مثل ما که توی فارسی کلماتی داریم که از عربی یا انگلیسی یا حتی ترکی گرفته شده در ژاپن هم این وجود داره و از اونجایی که فعلا کاتاکانا رو یاد نمی‌گیریم اونا رو با رنگ آبی پرنگ براتون نشون دادم.
    سیب زمینی: انگلیسی = potato, ژاپنی = poteto
    گوجه: انگلیسی=tomato, ژاپنی =tometo
     

    *Romi*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/27
    ارسالی ها
    1,789
    امتیاز واکنش
    5,278
    امتیاز
    661
    «نامه‌ای از ایران،
    به مردم ژاپن»

    وقتی که
    دیگر تقریباً ناامید شده بودیم.
    وعده‌های رنگارنگ، رنگ باخته بود.
    و از طرف مقامات جز قول‌های بی‌ثمر، بهره‌ای نبردیم.
    وقتی که
    نامه‌ی درخواست‌مان در هیچ جا هیچ خواننده‌ای از سرِ درد نیافت.
    و زبان‌مان از تکرارِ یک خواسته، خشک
    و چشمانمان از انتظارِ یک همراهی و همدلی، کم‌فروغ شده بود.
    یک روز صبح، تلفن زنگ خورد. رییس شورای شهر بود. با صدایی ملتهب از شادمانی گفت:
    آنچه را می‌خواستیم، یافتیم و گرفتیم.
    تنها بیمارستانی که به چندین شهر و روستا (حدود صد هزار نفر) خدمات سلامت می‌دهد و در پاندمی کرونا آخرین سنگر این منطقه است، دستگاه سی‌تی‌اسکن ندارد و از نزدیکترین سانتر مجهز 175 کیلومتر دورتر است.
    باید پزشک باشید تا بدانید یک پزشک در قیامت هولناک این اپیدمی، بی‌وسیله و تجهیز، در وسط آتش چه می‌کشد.
    کامیون که بار بر زمین هلید، شادی با شگفتی در هم‌آمیخت.
    روی جعبه‌ی دستگاه، پرچمی سفید با خورشیدی سرخ در رابعه‌النهار، در کنار آرم سازمان بهداشت جهانی به لاتین نوشته بودند:
    From the People of Japan
    «از طرف مردم ژاپن»
    این عبارت در چشمم شبیه یک فراز از چکامه‌ای بلند آمد. سرودی از انسانیت، که در طی قرون، طنین آهنگش حتی در سیاه‌ترین و دردمندترین لحظات تاریخ بشر هیچگاه گم نشده است.
    تو گویی در این چکامه، بخشی از قلب مردم ژاپن به سوی ما گسیل شده بود.
    فراتر از یک دستگاه سی‌تی‌اسکن.
    در زمانی که
    دولتها، ملتها را تحریم یا غارت می‌کنند.
    و سیاستمداران جان انسانها را آنقدر ارزان قیمت می‌نهند تا ویروس آنرا به سادگی تاراج کند.
    وقتی که
    در پاندمیِ کووید-19 هیچکس برای آنچه عاجزانه می‌خواستیم با ما نبود و اگر وعده‌ای داد با ما نماند. نخواست یا نتوانست.
    شما بودید ای مردم عزیز ژاپن،
    بی‌آنکه ما را بشناسید.
    و به ما هدیه کردید بی‌آنکه از شما بخواهیم.
    این نامه را نوشتم تا به عنوان یک پزشک، از شما تشکر کنم.
    یک دستگاه سی‌تی‌اسکن هیتاچی‌، اهدایی مردم ژاپن را بوسیله‌ی سازمان بهداشت جهانی و با پیگیریِ سرسختانه و تحسین‌برانگیزِ نماینده‌ی مجلس (که خود پزشک است) از وزارت بهداشت و درمان ایران دریافت کردیم.
    بهترین هدیه، در حیاتی‌ترین زمان.
    از دوست عزیزم جناب آقای دکتر بهمن ذکی‌پور استاد گروه فلسفه در دانشگاه میجی و همسر ارجمندشان خواهش کردم تا بر بنده منت نهند، این نامه را به زبان ژاپنی ترجمه کنند و به هر نحو که امکانش هست مراتب دوستی و مودت مردم ما را به مردم و دولتِ خورشید تابان، تقدیم کنند باشد که درخت دوستی و انسانیت همچنان تناور و پربار، و راه و رسم آن روشن و پررهرو باقی بماند.
    همراه با بهترین سپاس‌ها و درودهای بی‌پایان!
    محمدحسین غیاثی
    16مرداد 1399
    6 آگوست 2020


    私は、イランの東北にあるジャージャムという小さな町の医者です。私が従事する病院は
    周囲の町・田舎・村の人々(約 10 万人)に医療サービスを提供しており、元よりこの地域
    の中央病院であった上、新コロナウィルスのパンデミック状態におき、さらに重要で中心的
    な病院となりました。ただ、我々の病院には CT スキャンが無く、その機器を持つ最も近い
    病院は 175km 離れた場所にありました。
    医療機器が不足する中、コロナの状況を乗り越えるのは極めて大変なことであり、火の中
    で仕事をしているようでした。このことは、医療従事者でなければ理解できないことだと思
    います。
    我々は CT スキャンを一刻も早く必要としていたので、様々な組織や機関に嘆願書を送
    りました。しかし、最初は全く受け入れられませんでした。完全に希望を失った時、地方議
    会長が喜びに満ちた声で私に電話をかけ、「長らく待ち望んでいたものが、やっと届きまし
    たよ」と伝えてくれたのです。
    私たちの町にトラックが届き、貨物を下ろした時、日本の旗と世界保健機関のマーク、そ
    してその下の「From the people of Japan」という文章が目に入りました。
    私にはこの一文が、人間性を表すものであり、人間の過酷な歴史の中において、今も息づい
    ているものだと感じられました。
    この度、日本からイランへ届けられた「人間性」は、政治や経済を超えたところで行われた、
    とても尊いものでした。
    日本人は世界保健機関を通して、一台の HITACHI 製の CT スキャンを、我々が最も必要と
    していた時にイランへ贈ってくださいました。そしてこの医療機器を、自らも医師である国
    会代議士が、イランの衛生医療教育省を通して、我々の病院へ届けてくれたのです。
    最後に、私の友人である日本在住のバフマン・ザキプール博士が、この手紙を和訳し、イラ
    ン人から日本人への感謝の気持ちを伝えることに協力したことを記しておきます。
    日本の方々に、多くの感謝を申し上げます。
    モハンマド=ホセイン・ギヤースィー
    2020 年 8 月 6 日


    از محمد حسین غیاثی
     

    *Romi*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/27
    ارسالی ها
    1,789
    امتیاز واکنش
    5,278
    امتیاز
    661
    ‍ Muda(無駄) ,Muri(無理),Mura( 斑):

    انسان برای رسیدن به رفاه از منابع مختلف بهره می گیرد . مهمترین منابعی که ما در زندگی می شناسیم شامل موارد زیر است:

    پول،زمان،انرژی(آب ،برق،گاز و...)،نیروی انسانی ،تکنولوژی

    هر وقت صحبت از منابع به میان می آید ،بحث کارائی مطرح می شود و مفهوم آن بهره گیری از منابع به صورت بهتر،سریعتر،بیشتر و ارزان تر می باشد . برای اینکه بتوانیم حداکثر کارائی از منابع را داشته باشیم ،تکنیک ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از ساده ترین و کاربردی ترین آنها مفهوم مودا،موری و مورا است که ژاپنی ها برای اولین بار آن را معرفی کردند .
    به صورت خلاصه مفهوم مودا ،موری و مورا به شرح ذیل است:

    Muda:

    اتلاف منابع : یعنی اینکه بخشی از ظرفیت منبع را هدر دهیم . به عنوان مثال اگر در طول روز نیروی انسانی بیش از حد مجاز خود وقت تلف می کند ، با مودا روبرو هستیم . یا اگر از یک لیفتراک دو تنی برای حمل 500 کیلو بار استفاده کنیم ، مودا روی داده است .

    Muri:

    استفاده بیش از حدمجاز از منابع : یعنی اینکه به منبع فشار بیاوریم . مثلا اگر بیش از حد به نیروی انسانی فشار بیاوریم با موری روبرو هستیم و در مثالی دیگر اگر بیش از 5 نفر سرنشین سوار خودروی سواری شوند ،موری اتفاق افتاده است .

    Mura:

    استفاده نادرست از منابع : مثلا اگر از یک نفر مهندس مکانیک در واحد اداری استفاده کنیم، با مورا مواجه هستیم . یا اگر از خودروی سواری برای حمل بار استفاده کنیم ،کاربری اصلی منبع را زیر سئوال بـرده ای.
     

    *Romi*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/27
    ارسالی ها
    1,789
    امتیاز واکنش
    5,278
    امتیاز
    661
    ضرب المثل

    笑う門には福来る.
    warau kadoniwa fuku kuru.
    خانه ای که در آن همیشه شادی و لبخند باشه خوشبختی سراغش میاد.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا